torsdag 22 juli 2010

Rena 2010: Regn o blåst men fina fiskar




Då var det dax för att återse Rena. Är 7 gången jag åker dit och än så länge så har fisket blivit bättre och bättre för var gång jag varit där.
Nå väl. Den högst okristliga tiden 03.30 så kommer Bill inglidande på uppfarten. Kommer ihåg en gång när jag var uppe så här tidigt då var jag skit trött, så även denna gång ;) Nu bar det av till Forshaga för att hämta upp Claes. När det väl var avklarat så var det full fart mot Norge och Rena älv. Liksom förra resan till Härjedalen så packade min mage ihop i bilen med medföljande magknip och illamående. Verkar vara nån form av överladdnings symtom som gör att kroppen för en stund kollapsar....bara att vänja sig. Problemen avhjälps på Holmbo campings eminenta porslins stolar.
Nu är vi äntligen framme. Vi ser vakande fisk nästan omgående och det ända man vill är att få på sig fiskegrejerna och starta fisket. Men först ska tältet upp. Vi utser en tältplats som efter en stund visar sig vara en rullstensås som följd gör 50% av alla tält pinnar blir till bananer till formen.

äntligen så kan man ge sig iväg. Det vakar inte speciellt mycket så efter ett par timmar så blir det lite mat. Nu är klockan runt 13 och det kommer en lätt regnskur. Efter regn kommer solsken brukar man ju säga. Inte i detta fall men en grov dagsländekläckning blir det. Bättre än solsken faktiskt. Fisken börjar vaka på allvar och Claes visar framfötterna han drar 3 harrar på typ 7 kast och är helnöjd. 1 av fiskarna vägs in på 1.0 kg. Härligt!



Vad jag pysslar med under denna tid kan man undra, iaf gjorde jag det. kastar som en total nybörjare. är mer i träden och buskarna än i vattnet. Och sitter jag inte där så tvinnar eller trasslar tafsen. Efter ett tag så börjar jag få ordning på mig sjölv och med det så börjar fisken hugga. får först en Harr på halvkilot och liten stund senare så får jag på en riktigt fin fisk. Håller nog på med den mellan 5-10minuter. Uppkommer min livs näst största Harr. 1.1kg väger den och med det så är resan redan nu räddad.



Resterande delen av eftermiddagen och kvällen blir i regnets tecken. Trotts det så får vi några fina Harrar på 5-6hg men nått nattfiske som vi hade planerat blir det inget av utan blöta som hundar kryper vi in i tältet vid kl 22.
För visa blir denna natt en prövning. Mina 2 fiskekamrater har med sig uppblåsbara liggunderlag. Det är kalas att att ha med sig så vida dom håller tätt, det gjorde dom inte. Så efter en dryg timme så har Claes förpassat sin arma kropp platt mot marken som bara bestod av sten. Som följd av det så får han sin fars liggunderlag. Bill blir nu förpassad till bilen på eget bevåg för att likt en fällkniv vika ner sig i framsätet. Inte skönt visade det sig.







Reveljen går vid 6.30. Två mycket svullna ansikten tittar på varandra och konstaterar att vad vi behöver är nikotin, kaffe och lite mat


2st svullna tält ansikten



Vi äter snabbt frukost och ger oss av. Trotts den tidiga tiden så kommer det lite dagsländor flytande så vi är förhoppningsfulla. Det tar inte många kast förs jag får Harr nummer 1 och en liten stund senare så sitter Harr nr 2. Nu börjar det blåsa, och så kan man sammanfatta hela dag nummer 2. BLÅST =(
Vi får några till fiskar under dagen men inte ens en rejäl dagsläde kläckning få fisken att komma igång ordentligt. Det blåser helt enkelt för mycket.




Så när klockan visar på ca 20.30 så är vi överens om att dels att det inte kommer komma igång ikväll även om vinden ger sig och dels att vi åker hem. Vi skulle ha åkt men vi hade trott att det skulle bli mycket senare.

Vi slänger in grejerna i bilen. Tackar och bockar och åker sen hem. Men som vanligt vet man att det blir fler resor hit. Måhända att det är mycket folk vid älven men stor fisk finns det. Hörde att nån fått en Harr på över 2 kilo för en vecka sen.....en sån vill jag med ha =D

5 kommentarer:

  1. Tur att jag inte såg de där ansiktsporträtten innan du for hem... Då hade jag knappast släppt in dig ;)

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha. otroligt vad en natt i tält kan göra med mitt så annars fagra utseende

    SvaraRadera
  3. Gajvet med 2st kg bitar.

    SvaraRadera
  4. Kan ju rätt lätt utläsa att ni hade det ungefär som våran resa, fina fiskar trots fult väder;-)

    Fan, har ju glömt att länka till blogg....Nu är det dock fixat!

    //Andreas

    SvaraRadera
  5. Jag bockar o tackar Andreas. jo vädret har inte varit på sitt bästaste varken i Norge eller i Härjedalen. Men fisket har varit tillräckligt bra när det väl varit igång så jag är nöjd ändå. Det man kommer minnas är iaf vind. Förföljt mig

    SvaraRadera