onsdag 20 april 2011

Skåneresan 2011





Då var man hemma från årets HÖ tur i Skåne. Tänkte ta och sammanfatta denna tillställning.

Det bar av på torsdagsmorgonen. Var för en stund chaosartade scener som utspelades hemma hos mig eller åtminstone inom mig. För magen hade börjat slå frivolter redan på onsdagskvällen och när jag vaknade var det inte mycket bättre men efter ett antal toa besök så chansade jag på att åka och så blev det. 5 timmar senare klev vi ur bilen vid barsebäck för att lägga första kasten. Det visade sig nu att jag ännu inte var i form så jag fiskade milt sagt inget vidare. Trotts det så lyckades jag få 2 dragningar i flugan innan det bar av vidare mot Malmö för att hämta upp Daniel. Efter att han nu var installerad i framsätet så började jag känna mig bättre och vi styrde nu bilen mot sydkusten.
När vi kommer fram till fiskeplatsen så ser vi en fiskare stå och drilla, känns lovande!
Vi börjar fiska och efter en liten stund så sitter årets första HÖ och det är PA som får på den. En helt ok besa får syna håven och sedan tillbaka i vattnet.


Nu så bär det av till inkvartering hos Daniels kompis Janne. Janne visar sig vara en av dom skönaste personer jag någonsin träffat. Mycket trevlig bekantskap. Efter lite mat så blir det till att krascha i säng för att sova några timmar.

Fredag.
Upp i ottan, typ 5 för att bege sig ut. Jag är i nån form av raglande fyllo skick i nyktert tillstånd men på nått sätt så vaknar man till. Morgonens fiske ger ingen utdelning så vi byter plats. O strax innan vi ska luncha så lyckas Daniel lura en blänkare på 1.4. Gajvet!! Hade det nu varit så att han strategiskt sett till att fånga denna fisk på lördagen i stället så hade han kunnat stoltsera med en ny rulle som man kunde vinna i tävlingen årets blänkare som gick av stapeln på lördagen. Men nu så var det inte så och vad spelade det för roll.

Efter lunch så prövar vi lyckan i kåseberga men utan resultat så det bär av tillbaka till östkusten för att pröva ett sista ställe denna dag. Tar inte så lång stund innan PA får på en riktig krut besa. Tror först att den är blank men det visade det sig när den var i håvan att det var den inte tyvärr. Själv så börjar orken tryta och jag känner ett stort behov att få fisk och i elfte timmen så lyckas även jag få resans första. En liten grönländare. Jag kan nu andas ut för att trots att den inte var så stor så var det åtminstone fisk.
Denna kväll blir det några whisky och en viss salongsfylla jobbas upp. Känner en viss rädsla inför det med tanke på att klockan skall ringa runt 4.45 eller så.

Lördag.
Upp lika obehagligt tidigt som vanligt för att bege oss till samma ställe som vi avsluta gårdagskvällen. Det visade sig vara ett bra beslut för inom första 15 minuterna så har alla 3 varit i och tappat fisk. Efter ett par timmar så håller händer och fötter på att avlägsna sig från kroppen för denna morgon var inte den varmaste man varit med om. In i bilen och på med värmen.....en liten stund för tyvärr så dyker ett gäng rödmosiga danskar upp och gladeligen vill ockupera våran så väl valda fiskeplats. Är inte annat än ta spöt och kliva ut igen, och tur var väl det. Lägger ut ett halv dant kast och jag hinner bara göra ett par hemtag så sitter det fisk i andra ändan. Fan vad skönt!! efter lite rullstrull pga för mycket lina så åker den i håven.


Vi fiskar vidare och nån timme senare så får PA en fin fisk. Mer än så blir det inte på denna plats för danskarna har medan jag håvat fisk åt PA tagit chansen att ta alla tänkbara platser. Danskhatet är nu på topp och Daniel har lite utfrågning med en av danskarna i vätt och etikett. Vi drar nu vidare. Jag o PA tar nu och äter. Tröttheten börjar nu göra sig påmind så vi två tar och lägger flugasken under huvudet och somnar. Det skulle vi inte gjort, för att medan vi sover sött har Daniel kalasfiske. 4 fångade och 3 tappade blir summan. När vi vaknar så är det hela över och trotts att vi ger det ett försök på den tidigare så heta platsen så blir det inget mer på denna plats.
Resterande tid av denna dag åtnjuts på olika platser på sydkusten. Tyvärr så visar det sig att sydkusten är ett av dom fisktomaste ställen i Sverige just denna eftermiddag men så kan det vara.
Kvällen avslutas på Sibylla i Ystad där vi trycker en riktig kvalitetsburgare för att sedan bege oss hem.

Söndag.
Jag tar sovmorgon och jäser i stugan denna förmiddag. Jag ska trotts allt köra 60 mil och då kan det vara läge att vara fräsch. Daniel och PA tar ett morgon fiske dom. kl 4.15 rullar dom iväg, galet! Dom får varsina fiskar innan denna årets Havsöringsresa är till ända.

Tack till herr Janne Blänkare som hyrde ut lite sängar. Hoppas vi får komma tillbaka =)

Som vanligt så var det en trevlig resa. Tror nog att jag fiskade mig lite i väggen så lite mer sova kan nog vara en bra ide för mig nästa år. Fisket får man väl säga att det inte var på topp men ok.



På fredag så blir det dags att byta ner några klasser på spö för då blir det premiär i egna sjö. Hoppas bara den förbannade förkylningen jag fått ger med sig.

3 kommentarer:

  1. Ser gajvet ut!
    /hjerts

    SvaraRadera
  2. Ni är så välkomna. Kul att träffa er! Nästa år får ni satsa på några blänkare i 3-kilosklassen. Va' fan e' gajvet? Fiskehälsningar från Janne Blanking

    SvaraRadera
  3. Haha. Gajvet=bra, härligt. Ligger bra i munnen bara. Du får hjälpa till att guida oss till silvret=)

    SvaraRadera