söndag 8 juli 2012

Foamnattsländan visade klass

 Fjädermyggssvärmarna stod som kvastar runt sjön

Att göra rent håven ordentligt är nått man inte borde tumma på tänkte jag när jag satt i bilen påväg till egna sjön. Luktade gammal fisk i hela bilen, nått som inte luktar jordgubb direkt.
I sjön så vakade det för fullt. Tunga kontrollerade vak avlöste varandra. Satte på en av mina nya skapelser, en foamnattslända. Har haft övertro på dess fiskbarhet och idag så skulle den få bekänna hur fiskbar den var. O som den fiskade. Första kastet sitter första fisken. Blir lite tagen på sängen så den släpper efter en liten stund, C/R när det är som bäst tänker jag. Lägger ut igen och 10 sekunder senare fisk nummer två. Var inte bered denna gång heller. Räknade inte med att det skulle gå så fort men denna gång gå det hela vägen till håven. Tar nu och ligger lågt en stund. Ser snart en fisk som kommer mot mig längs ett näckrosbälte. Plasserar ut flugan i fiskens färdväg och den tar. Nu kommer kanske en av dom värsta rusningar jag varit med om. Rullen snurrar så fort att jag tänker att nu blir det nog nått friktionsstrul med linan, nått som iofs nog är omöjligt men en rolig tanke. Fisken gör ett luftsprång ute på sjön och flugan släpper. Jag står bara och småskrattar. Grymt kul när fisken ger allt vad den har.
Får 2 fiskar till var av 1 hamnar i håven. Slutressultatet blir 5 krokade och 2 landade på 2 timmar. Går inte att ha så mycket bättre än så.
Det roligaste var att min foamnattslända visade att den funkade kanon. Alla fiskar tog på helt stillaliggande fluga. Fisken gjorde valet att ta utan nån form av triggning från mig som tex hasning. När dom tar på det sättet så känns det värkligen som att man gjort en bra fluga. Det ända funderingen var krokningsförmågan men det får jag utvärdera över längre tid.

 Fisken högg samtidigt som jag hade kameran i hand.
Flesta bilder blev helt bedrövliga men denna blev ok. Inte lätt att drilla fisk o fota samtidigt.

 1 Båge hällsar på i håven för att sedan få simma iväg igen.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar