söndag 9 juni 2013

Vulgatafiske, magiskt på många sätt.

 Att bara få vara i dessa vackra skapelsers närvaro och dela kvällen med dom ger sinnesro och är finare än själva fisket. Att leva dold hela livet för att visa sig på sitt finaste det sista man gör i livet gör att jag på nått sätt har stor respekt för dessa skapelser på ett nästan religiöst sätt

Tanken var fiske frågan var bara vart? Inte helt väntat så blev det Lobergstjärn. Gjorde lite efterforskning innan jag bestämde mig om det skulle vara mycket folk där. Svaren blev att det troligen skulle var lugna gatan, så jag chansade. En bra chansning skulle det visa sig. Väl framme så visade det sig att jag var helt solokvist! Riggade i lugnan ro och paddlade sedan ut. Blåste mycket men kunde ändå se än och annan vulgata fara omkring över sjö, dok inga vak. Blev nu att hitta lä från vinden och sedan vänt. Sittandes inne i vassen fick det bli kaffe. Observerade att jag inte var själv längre för 2 ringar till sjösattes, skulle visa sig att i slutet av kvällen skulle vi bli 4 st totalt. Trotts att jag är rätt folkskygg vid fiske i normala fall så var det fint med lite sällskap denna kväll.



Efter ca en timmes väntan så kom första vaket....o första kastet....första fisken. Mr 100%! ;)
Nu så rullade det inte riktigt på med samma fångsttempo resten kvällen. Blev nog mr 1% i slutänden.
Nått riktigt Vulgata race blev det aldrig. Visst var det sländor men inte så där fint så fisken kan gå på räls o bara göra vak på vak. Var mest ett vak som var fisk gjorde åt gången. Blir betydligt lurigare då. 4 landade öringar och 3 bommade blev iaf slutfacit. Vid kl 23 landsteg jag efter 6 timmar i ringen och pissnödig så det nästan rann ur öronen. Frös lite men som tur var så blev man snabbt varm, det till och med hettade, speciellt om öronen. Knott kan tydligen vara bra till nått ;) I lätt panik slängde jag in grejerna i bilen för att slippa bli ihjälbiten, tackade och for nöjd hem.

 Fota fisk i flytring blir lite sisådär






Skulle gärna fått varit så här hela kvällen. Tyvärr så var vädret växlande med ömsom vind ömsom lite regn. Det kan nog ha viss del i att kvällen inte blev maxad på vulatafronten


 Sällskapet för kvällen. Böts inga namn men tackar för en trevlig kväll


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar