söndag 15 augusti 2010

Bra dag i ämnet flugfiske


FÖRMIDDAG

Startade dagen med att vakna upp med lätt hjärtklappning och en mycket ond rygg. Hade sovit på soffan hela natten med en kudde under korsryggen, ej att rekommendera. Hjärtklappningen berodde på att jag hade avtalat tid med Robban för att ha kasttränging på morgonen och nu visste jag inte vad klockan var. Samlade mig och konstaterade att jag hade en timme till godo. Kl var nu 6.45. Efter lite fixande så bar det av för att hämta upp honom och sedan styra bilen mot Hästhagen i Örebro.
Att lära ut kastning tycker jag är så himla roligt. Dels så är det kul att se när den man försöker lära går från klarhet till klarhet och framförallt börjar förstå vad det är som händer när man kastar och även förstår vad felen beror på. Sen så är det kul att själv få ett kvitto på att jag vet vad jag talar om.
Robban var en mycket tacksam elev. Att lära ut blir alltid enkelt när den andra personen helt enkelt gör som man säger. Det gjorde han. Så efter 3 timmar så såg hans kastning mycket bättre ut, dubbeldraget satt där det skulle, som innan hade varit obefintligt och underhanskastningen hade fått sig en rejäl ansiktslyftning. Båda var riktigt nöjda.
När vi var på väg att ge oss för dagen så gick jag ner till vattnet för att bla underhandskasta lite. Samtidigt kom det en lite äldre herr ner och stod och tittade. När jag var färdig så sa denne man till mig att under alla år som han flugfiskat så hade han aldrig sett nått liknande och att han var mycket imponerad av min kastning. Vill inte låta skrytsam bara konstatera att det är grymt kul med beröm, det tycker alla : )

KVÄLLEN

Ville fiska men anade att jag bränt mina broar genom att vara borta hela förmiddagen. Min fru visade sig sedermera från sin ljusa sida och måhända att det bara blev ett par timmar men alltid något. Efter att jag fått ungarna i säng så åkte jag för ovanlighetens skull och hämtade upp PA ;) Nästan så jag kan döpa bloggen till Mathias o PA fiskar tillsammans. Kan inflika att jag är mycket glad att få avverka fisketimme på fiske timme med denna alltid genom sjysta och ödmjuka person.
Förutsättningarna kändes kanon. Kvaft, varm och vindstilla. Detta var när vi satt i bilen. Vet inte hur många gånger det har känts så och när man kommer fram så är det helt dött. Denna kväll var för en gång skull ett undantag . Vakade som tusan och det var myror som stod på menyn.
En sak är dok säker, bara för att det vakar så betyder inte det att man får fisk. När det är flygmyror dom tar så blir dom grymt selektiva plus att dom inte viker en tum på sin redan utsedda rutt. Så det gäller att ha rätt fluga och att den ligger på rätt ställe. Vid åtminstone ett par tillfällen så lyckades jag med den ena delen i denna ekvation dvs att ha flugan ligger på rätt ställe. Är så grymt spännande när fisken går och bara lapar i sig myror och man ser att dom börjar styra kursen mot den egna flugan och hur vaken närmar sig. Och när sista vaket bara är ca 30 cm från flugan. Mer spännande än så blev det dok inte. Varken mina eller PAs flugor dög denna kväll. Och ett antal gånger så såg man hur fisken gick under flugan för att sedan ta nått några decimeter efter att dom passerat den. Lite frustrerande är det men fan så spännande.
PA åkte på den optimala nekningen. Har skälv varit med om det ett antal gånger, så även han. Det som händer är att fisken går upp på flugan men ändrar sig i sista sekund och det som händer är att det blir som en vakring runt flugan men att flugan ligger kvar i mitten av vaket och skumpar. Då är det svårt att veta vad man ska sätta på efter som att flugan så gott som var rätt. Är skrattretande när det händer men oxå den optimala utmaningen, iaf i vår sjö.
När vi fiskat klart så var det med nöd och näppe att vi tog oss till bilen. hade det inte varit för att PA hade sin pannlampa så hade man nog legat kvar ute i skogen för det var nästan kolsvart när vi åkte hem.

Samanfattningsvis så var denna dag en mycket bra dag i flugfiskets tecken.

Robban, kämpa på med kastningen så kommer det bli grymt bra. Förutsättningarna är kanon. Bra jobbat!

2 kommentarer:

  1. Fan vad kul att det gick bra för Robban.
    Gajven kväll!!

    SvaraRadera
  2. ja det var en bra dag på alla sätt. Robban har all potential till att bli vass.

    Vi hade en bra kväll. Synd att det nappade dåligt bara

    SvaraRadera