lördag 14 juli 2012

Tankar kring torrflugefiske o regnbågsfiske

Ibland kan det vara vinnande att bara ta det lugnt
Torrflugefiske, är det som för mig är flugfiske. Har funderat på vad det är som gör att jag tycker detta fiskesätt är så fantastiskt. Vet inte om jag kommit fram till svaret, men jag tror det är jakten. Visst säger dom flesta att dom är på jakt efter hugg men den jakten jag tänker på är mer att göra allting rätt. Så att i teorin ska det bara behövas ett kast för att få fisk, nått som andra fiskesätt inte kan erbjuda. Även det visuella är en stor del. Nu blir det många gånger inte så att det bara blir ett kast men möjligheten finns där, handlar ofta om hur länge man orkar hålla sig innan man börjar kasta. Känner att jag på sista tiden börjat hitta till lugnet som krävs och inte bara harva på.
Nu är det mest regnbåge jag fiskar och gör det oxå ganska ofta. Att det blir ganska ofta hjälper nog lite till att kunna behålla lugnet. Man vet att det kommer flera tillfällen om det skulle svika.

När det gäller Regnbåge speciellt så är även storleken på fisk för mig helt ointressant utan hur jag lyckas lura den. Bedriften i att få en liten eller stor fisk är lika stor. Är inte direkt så att en stor fisk har fått gått igenom år av vedermödor och på så sätt blivit en svårfångad fisk. Ibland kan det vara mest tragiskt när man ser en del mycket stora exemplar.
Jag är mest intresserad om fisken har krut sen så får det vara vilken storlek det vill. Är det inga torpeder till fiskar man får så landar det i att jag lyckats lura den. Krutbåge blir mest en bonus.

Det som torrflugefisket även för med sig är även en resa i insekternas värd. Desto mer man kan om det desto bättre lär det gå vid vattnet. Och att ha ett ämne som nästan inte har nått slut att grotta ner sig i ger det ännu en dimension.
Nu kan även jag sätta på en nymf då och då. Nått som kanske är som att svära i kyrkan för puritanerna. Men vem är perfekt. Kan vara lite kul med spöböj bara därför att nån gång. Speciellt först turerna på våren när man nästan glömt hur det känns.

Behövde bara skriva av mig lite. Finns säkert hål i resonemanget men so be it.

2 kommentarer: