måndag 10 maj 2010

Svårt som vanligt


polisong och torrfluge experten Dala

Efter att jag gått en hård kamp med husets dammråttor så tyckte jag att jag förtjänat att få gå en kamp med lite regnbågar. Om jag med lätthet vann den första kampen så var nummer två desto svårare, i vanlig ordning. Förutsättningarna denna eftermiddag var kanon....tyckte jag. Men det tyckte inte fisken verkade det som. Dom lös med sin frånvaro.
Som tur var så hade jag med mig, för dagen den egenutnämnde torrfluge experten Dala. Iaf så blev ha det. Men han får träna på mothuggen. Första timmens fiske var ganska seg så det blev till att stärka sig med öl och korv. Sedan var det påt igen. Efter en stund så fick Dala ögonen på en fisk som gick och vakade nära kanten (eller ja, jag såg den först och tipsade herr blindstyre) Fjäderlätt så smyger han fram och lägger ut. Strax så kommer fisken och vänder precis under flugan och för att höja frustrationen till max så tar den något som ligger precis bredvid hans fluga. Flugan får ligga kvar och strax där på så har fisken tänkt om och tar flugan i nån form av slowmotion vak så mothugget blir bara nån form av höjning av spöt, även det i slowmotion. Såg lite roligt ut. Fisken går vinnande denna gång. Detta scenario upprepas ännu en gång. Men skam den som ger sig, tredje gången gillt så sitter den. Upp kommer en båge vars stjärtfena verkar ha agerat tandpetare till nån gädda. Efter foto så får den hoppa i igen. Båda var nu nöjda och klockan hade runnit iväg så nu fick det bär av hemåt till lunch hos svärmor.
Ikväll blir det till att laga vadare för dom har börjat läcka i hälarna. Dom ska användas i dagarna, troligen onsdag när man ska krypa ner i fishcaten för att jaga lite Gädda
Lite lätt gnagd stjärtfena

5 kommentarer:

  1. Hallå,
    Har gjort någon aktion mot gäddorna än?
    Lite irriterande att de gnager på beståndet i sjön....
    Finns det andra arter också?
    Ni skulle väl sätta i lite Öring läste jag nånstans!

    //Andreas

    SvaraRadera
  2. Tja missade att du skrev så du har väl kanske blivit uppdaterad. Finns inte så mycket att göra åt gäddan bortsett från att fiska på dom. Vi har fått info som säger att Gädda på ca 3 kg inte gärna tar byten större än 2-3hg så det låter ju bra. men visst finns det undantag när det gäller det. I det stora hela så har jag lugnat ner mig kring deras existens. Försöker se dom som ännu en sportfisk att fiska på och skulle det vara för mycket gädda så skulle det nog inte vara så mycket fisk kvar som vi TROR det finns. Känns oxå som att dom största är runt 2-3 kg för den största som vi sett har legat runt det men dom flesta som jag har fått har legat runt 0.5-1.0kg

    SvaraRadera
  3. Ja det gör vi. Är personligen inte speciellt road av att göra det. Jag vill inte att dom ska försvinna helt men dom få som kommer upp ryker. Skulle vi fiska mycket gädda så skulle man nog få tänka annorlunda men som det är nu så blir det nog inte mer än max 10 timma denna säsong som vi kommer bedriva detta fiske. Alla är mycket mer intresserade av torrflugefiske än att hasa runt julgranspynt i sjön.

    SvaraRadera
  4. Kan tro det ja, givetvis är det roligast att fiska efter vakande fisk. För egen del har jag inte fastnat för gäddflugfisket heller, har dock inte gett det chansen riktigt!
    Jaja, Ha det gött så hörs vi!

    //Andreas

    SvaraRadera