lördag 5 juni 2010

Nu börjar det släppa.

Grandis!
Har haft skrivkramp och dåligt med tid så jag har inte hunit skriva nått senaste veckan, men fiska det har jag. I söndags bar det iväg på kvällen för att åter igen bli förnedrad. Så dagarna efter så dividerades det för fullt om hur man skulle lura fisken. När jag hade funderat färdigt så bar det av igen i torsdags. Nu hade det hänt grejer, precis som förra året 1/6 så hade Grandisen (stor nattslända) börjatt kläcka i mängder och det var inte bara dom utan det var en hel del nattsländer och annat smått och gott som var i farten. Fisken hade gått från att vara helt hopplösa till fullt medgörliga. Jag tappade 2, PA fick 1 och tappade 2 och Dala fick 2 denna kväll. Det var den bästa kvällen en så länge detta år.
Idag så blev det ett morgonpass. Åkte upp vid 7, försov mig en timme men det spelade ingen större roll. Hjerts var där och efter lite samtal så var vi igång. Vakade nästan ingenting, var inte så konstigt för det var ganska kallt. Efter ca en timme så hade jag hugg på en streaking caddis i modell större men jag sumpade den fisken. Efter kaffe o macka så hade solen börjat jobba lite och insekterna hade börjat komma igång. Jag hade sett en fisk som hade vakat några gånger medan vi fikade så jag satsade på den. Satte på en variant av superpuppa en så kallad surpuppa. Efter att fluga legat i vattnet några minuter så sög det i, fisken rusade men sen så var den ganska lätt att ha att göra med. Upp kommer årets första torrflugebåge och den är helt perfekt i fenor och allt. Kanske snyggaste bågen jag sett. Efter foto, eller ja film så får den hoppa igen. Det som var med kameran var att frun hade haft den kvällen innan och den stod inställd på film så när Hjerts skulle fota så blev det film istället. Klippte ut en bildruta men kvalitén blev inget vidare som man kan se nedan. Jag avslutade med kaffe och kollade ut över sjön. var några Grandis som höll på att få sätta livet till men klarade sig. Är härligt att se när fisken kommer som raketer för att ta dom i farten. För det mesta så är det sländorna som går vinande ur den fighten.
En övermäktig grej som hände i torsdags var att vi stötte på några Vulgator (stor dagslända) vid sjön. Vi har inte sett några under dom dryga 2 åren som vi haft den men tydligen så har vi lite av dom. Jag var helt nipprig efter att vi sett dom. Vulgata fisket är ju lite som vad Älgjakten är för jägarna. Nu har vi nog mycket sparsamt av dom men bara vetskapen om att dom finns höjer upp sjön ett par pinnhål =D
Nästa fiske blir senast tisdag. Då bär det av till Lobergstjärn för lite Vulgatafiske så fram till dess måste jag åtminstone fixa mina vadare som småläcker lite i hälarna.

2 kommentarer:

  1. Grattis till de fina Bågen och sländorna! Bra jämförelse där med Älgjakten ;-) Den gillar jag!

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Tackar. Bilden gör den definitivt inte rättvis, men men...

    SvaraRadera