onsdag 9 juni 2010

Vulgata race

En riktigt fin öring

Så var det dags för den årliga trippen till Lobergstjärn med förhoppning om att få se lite Vulgata (Sjösandslända). Jag och PA jobbade halvdag så 11.00 var den tråkiga delen av dagen avklarad så nu bar det av. Efter att inhandlat diverse förnödenheter på Statoil som mestadels bestod av mackor i inplastad form så bar det av mot vatten. Vi såg ganska omgående ett par sländor men inte så mycket mer. Det var ganska blåsigt men det var bara att krypa ner i flytringarna och bege oss ut. Trotts vinden så vakade det en del och efter nån timme så hade vi fått några fiskar. Nu tog vi kaffe och pisspaus. När vi satt i ringarna och fikade så vände vi på huvudena och ovan oss över land så hände det grejer. Vulgator i 100 och åter 100-tal flög omkring över oss. Det var helt magiskt på nått sätt. Att se dom stora sländorna ryttla omkring är en härlig syn att se, nästan mäktigare en fisket.

Nu började vinden ge sig och vi såg att ganska mycket sländor som flög in mot land. Det bar nu ut på sjön igen och nu blev det galet. Under 1 timme så drillades det fisk nästan hela tiden. Var bara att sitta och vänta med flugan, när det kom ett vak så var det bara att lägga ut flugan 1 meter framför så small det. När detta Vulgata race lagt sig så bar det in mot land för att äta lite och invänta kvällen. Nu blev inte kvällen vad vi hade tänkt oss. För att när dom första sländorna började lämna land och bege sig ut över vattnet så började det regna och efter regnet så blev det en aning kallare. Vet inte om det var det som ställde in spinnerfallet, hur som så uteblev det. Vi fick trotts det några fiskar till men för en gång skull så tog vi beslutet att åka hem i tid dvs kl22. Det vakade lite fortfarande när vi gled in mot land men efter kvällens fiske så var vi grymt nöjda och efter att suttit i flytringarna i ca 8-9 timmar så var vi ganska krutlösa så att åka mot sängen kändes som en mycket sund ide.Dagens resultat slutade på ca25 fångade och kanske lika många tappade fiskar. Kan tyckas som lite lekstuga men detta händer åt andra sidan typ 1 gång om året så jag har inte dåligt samvete för det.
Vi fick mest Öring och Röding men oxå ett par Bågar. Öringen på bilden högst upp var nog en som gått länge i sjön för den var helt olik dom andra och fan så vacker. Alla fiskar tog på samma fluga och det är den som man kan se på bilden över. Får tacka Big som lärde ut hur man gör dom förlängda bakkropparna i vintras, funkade kanon! och dom var riktigt hållbara. Fick byta efter ca 10 landade fiskar.Nu får jag se om jag hinner med nått mer Vulgata fiske närmaste veckan men jag hoppas att jag ska kunna komma iväg en vända till. Om inte så väntar med lite flyt Danica fiske i Härjedalen om några veckor =D Flytet gäller inte om jag ska dit eller inte för det ska jag.PA flyter runt

3 kommentarer:

  1. Mycket vacker öring!
    Fin bild på fin fluga också.
    Kul!
    /Big

    SvaraRadera
  2. Tackar Big. Som jag skrev så får man tacka för att du visade hur man gör kropparna =D

    SvaraRadera
  3. Inplastade mackor, jo ja tackar jag :-)

    SvaraRadera