lördag 10 juli 2010

Resan till Härjedalen: Dag 1. Vi tar dom mellan skurarna







Kl 5.00 åker jag och hämtar PA. Trotts denna för oss ganska tidiga tid så är vi skapligt pigga. Så som två nerv vrak drar vi. Åtminstone jag är helt nipprig och har så varit i flera dagar. Dom här resorna tar nästan livet av en och det innan man ens har kommit iväg. Jag är så upp i varv att jag nästan spyr i närheten av Sälen, maxat!
Väl framme så är det bara att börja hålla tummarna. 30mm regn är utlovat så det blir snabba ryck med att ta sig ut i skogen för att få upp tält innan regnet kommer. För en gång skull så har vi tur. Tält o press kommer upp innan första skuren kommer.

I väntan på lite uppehåll blir det ett paket nudlar på stormköket. Precis när jag stoppar ner nudlarna i vattnet så ser jag ett skapligt vak precis nedanför tältet. Tar spöt och lägger ett kast med min Vulgatakläckare i andra änden. Fisken tar och upp kommer resans första harr som väger ca 6hg. Perfekt start! Nu stormkokar mina nudlar så nu blir det mat. Efter maten traskar jag o PA uppströms. Till vår stora glädje så är det fullt med Vulgator i luften. Vart vi än går så är vi omringade av dom. Rena drömmen för en torrflugefantast. Vädret är ena stunden regn och den nästa uppehåll och vindstilla. Så fort regnet slutar så börjar det vaka och vattnet är fullt med kläckande sländor. Jag har flera fiskar runt mig där jag står och den första fisken som tar är en fin Harr på 8hg. Trotts sin storlek så är den väldigt lätt att ha att göra med. Så var dom flesta fiskarna under hela resan. jag hinner knappt släppa tillbaka denna fisk förs en störtskur tar vid och vi tar skydd under en tall.

Regnskuren går snart över och vi vandrar vidare en bit. Nu vakar det inte så mycket men vi ser en fisk som vakar som vi förövrigt tror är av mindre storlek. Jag är ganska nöjd hitentills men PA har inte fått nått än så han får försöka på den. Första kastet blir lite långt, fisken skräms inte av det. Nästa kast blir perfekt! Fisken hugger och nu blir det drag. Fisken var ingen liten fisk utan ett garanterat Harr PB för PA. Drillningen går ganska snabbt men viss nerv finns där speciellt när nån drillar sin livs fisk. Upp kommer den och i håven vägs den in på 1.2kg (håven borträknad) Så från att ha PB på ca 5hg till att nu kommit över den där speciella kilosgränsen gör att livet leker för PA och jag är lika glad jag. Delad glädje dubbel glädje.
Nu börjar det regna igen och det är verkligen som att himlen öppnar alla fördämningar för det bara vräker ner. Vi lommar nöjda och blöta tillbaka till tältet för att ta skydd under pressen och vänta på att regnet ska ge sig. Denna gång ger det sig inte. Det vräker ner mellan kkl17-22. Precis som utlovat. Under denna tid så kommer Dala. Han hade varit på semester med familjen i fjällen och blev nu som planerat dumpad ute i skogen. Som man kanske kan ana så blev det inte mer fiske denna kväll utan det blir en lång väntan som resulterar att vi hamnar i tältet vid 10. Vänta har man gjort många gånger men denna inte allt för roande sysselsättning skulle få helt nya dimensioner denna resa. Vänta och se........=)

2 kommentarer:

  1. Gajvet!!
    Får fan gåshud av att läsa:)

    SvaraRadera
  2. Jo man vill bara tillbaka så fort som möjligt

    SvaraRadera