söndag 11 juli 2010

Dag 2: Kvällarnas kväll!










Regnet gav sig under natten så när vi vaknar på torsdagsmorgonen så är det en riktigt trevlig morgon. Gillar dom första timmarna när man i ett ganska svullet skick ålar sig ut ur tältet, sätter sig på sin stol och gör typ ingenting, bara är. Frukosten tog nog minst 2 timmar som normalt men sen var det bara att hoppa i vadarna. Det blåste en del men vi bestämmer oss för att gå lite uppströms och spana vak. Jag kan nog egentligen sammanfatta hela dagen med att vi gick och vi spanade och vi satt och vi spanade lite till, o så höll vi på. Helt dött var det. Vid 18tiden kom Hjerts som utlovat. PA och Dala gick då nedströms och jag och Hjerts uppströms. Det blåste fortfarande så det blev nån typ av sightseeing med Hjerts i nån timme innan vi gick tillbaka till tältet. Här satt vi nu och förbannade blåsten, nått som vi skulle syssla med en del dom närmaste dagarna. Vid kl20 verkade det som vi hade blivit bönhörda och äntligen så la sig blåsten. Med lite nytt hopp så gick vi iväg. Hjerts gick lite längre än vad vi hade gjort hittills. Anledningen var att han sett ett mycket matigt vak på en nacke, denna nacke skulle sedermera bli nacken med stort N. När vi kommer upp till honom så har han precis landat sin första fisk för resan, en Harr på 1.1kg. Helt otroligt.



Nu hade Vulgatorna kommit igång och likaså fisken. Jag har varit på ganska många ställen och fiskat men denna kväll skulle bli kanske den bästa fiskekvällen i mitt liv. Inte för att jag själv öste upp fisk utan för att alla fick fisk där nästan all fisk var och nosade kring kilos strecket. Nacken som Hjerts hade intagit överlämnade han med varm han till PA och tack vare det så fick PA sitt livs Harrfiske denna kväll. Han radade upp flera harrar som var strax under kilot.
Hur gick det för Dala då? Han klev iväg ett par hundra meter uppströms och började fiska, och vilket fiske han hade. Över myren så ser vi hans spö tungt böjt mest hela tiden avlöst med några nöjda vrål. Ett par fiskar på 9hg plus några strax under det. Kanon!



Hjerts lägger ett kast med
supernacken i bakgrunden
PA skymtas långt ner i bild.

Själv så grejar jag med en fisk som stå längs andra kanten. Den står precis så långt bort så att jag inte når den. Efter en stund så börjar jag ana att det är 2 fiskar var av den ena lägger ner. Det har nu gått ett tag och nu spelar det ingen roll om den är stor eller liten eller vem som får den. Nu handlar det bara om att lyckas ta den. Till slut så lyckas jag få dit flugan och den tar. Upp kommer en liten Harr, men det spelar ingen roll att den var liten det viktiga var att jag lyckades ta den. Men nu känner jag att det vore kul med en lite större fisk. Jag styr upp mot Dala. Här vakar det fortfarande bra och jag får ta över hans huggpunkt. En huggpunkt kan man verkligen kalla det. På ett sel som är kanske 300meter långt så vakar det för fullt på en yta av kanske dryga 100kvadrat. Jag får först några halvkilos Harrar men tillslut så sitter den, en riktigt fin fisk. Det är en Harr på 1kg och med den så är även jag mycket nöjd.



kl är runt 24 och dimman har kommit. Vakingen har nu avtagit och vi är alla mycket nöjda så vi går hem till tältet. Blir en kanonkväll runt brasan där vi med olika superlativ höjer detta vatten till skyarna innan vi ganska sent går och lägger oss för att ladda inför ännu en dag i harrfiskets tecken....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar