fredag 8 juli 2011

En perfekt kväll








I bilen hem från fiskeveckan så sa jag att det kommer nog ta minst 2 veckor innan jag tar i spöt igen. Det tog 4 dagar.
Var egentligen inte tänkt att jag skulle fiska men när nästan hela fiskegänget skulle upp till sjön så tyckte jag att det vore trevligt att träffa gubbarna.
Det blev en kanonkväll med bra stämning. Sen att öringarna började vaka bra vi kl 21 snåret gjorde inte saken sämre. Trodde det skulle vara helt dött med tanke på värmen men så var inte fallet. Jag fick ett par fiskar och allt som allt fick vi 6 fiskar och missade o tappade ett antal.
Hittade åter igen en dagslända på vattnet som jag sett tidigare men som jag gått helt bet på vilken det är men efter lite efterforskning i natt så lyckades jag lura ut att det var Gul dammslända, en lite märklig dagslända på vissa sätt. Bla att den kan sitta o häcka i veggitationen upp till 14 dagar innan den går ut som spinner som den gör på natten. Oxå anmärkningsvärt är att äggen utvecklas till larver innan äggläggning!. Vet ingen annan slända som gör det.

Hur som så kommer det bli en del sena kvällsfisken för det verkar som att fisken går ingång på senkvällen.

Helnöjd PA myser i kvälls solen

Steve: Ordförande Bengts hårdrocks sektion

T: Bengts vetenskapliga sektion.
Måste måla över Rappalamärket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar