måndag 2 juli 2012

Härjedalen dag 1&2

 

Söndag: Mot norr
I en fullpackad bil sitter 4 trasiga själar på väg norr ut(Jag,PA,Dala;Tommie). Stämningen är på topp och humornivån är otroligt låg. Låter mer som fnittriga skolflickor än som ett gäng stenhårda flugfiskefantaster, precis som det ska vara. Efter ett antal timmar är vi framme, vi installerar oss, hoppar i vadare och drar iväg. Resten av denna dag blir mest en dag där man försöker komma in i fisket. Några mindre öringar landas med en topp på 0,5kg


Måndag: Storöring o dödtsångest
Denna dag är en solig men ej så varm dag vid strömmen. Jag och Tommie stöter ganska tidigt på några fina fiskar som går och patrullerar över sandbottnen. I det glasklara vattnet så är det inga problem att hålla koll på dom. Dessa fiskar är dok helt ovilliga till att vilja ha nått med våra flugor att göra så efter en stund lämnar vi dom till sitt öde. Tommie får istället upp ögonen på en fisk som står och vakar i en strömfåra på andra sidan ån som han ska ge en chans. Jag lämnar honom och går ett antal hundra meter nedströms där jag träffar på PA som även han håller på med en, i detta fall lurig fisk. Jag går vidare en liten bit och får även jag ögonen på en fisk som står och vakar. Hinner bara börja fiska så hör jag Tommie vråla mitt namn över skogen. Vad fan gapar han om? tänker jag. Orkar inte gå dit igen. Men efter nån minut så fattar jag att det är allvar. Slänger ifrån mig fiskegrejerna bortsett från håven (nått han saknar) och börjar springa. Att springa i vadare och 4 lager kläder visar sig vara allt annat än behagligt. Väl framme tror jag att mitt hjärta ska hoppa ur kroppen och det känns som att jag ska dö. Iofs en ganska trevlig plats att dö på om än lite tidigt i livet.
Tommie har ingen som helst dödsångest. I ren fiskefrossa står han o skrattar med fullt spöböj. Att det är hans livs fisk är det inget snack om. Allt går nu som det ska och i håven ligger nu 46cm skönhet. Fantastiskt!
Detta blev dagens höjdpunkt.

Tommies fina öring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar