torsdag 5 juli 2012

Kviddtjärn, ett lurigt vatten

Dansande nattsländor över gräset

Kviddtjärn var det ja. Detta vatten har en förmåga att göra mig tokig. Vattnet är klockrent på alla sätt men ändå så har jag för det mesta svårt här. Vet egentligen inte varför men så är det. En sak som slog mig igår var att fisken inte gör så som jag är van vid hemma. Om det är inbillning eller ej får tiden utvisa. Hemma så fiskar jag på fisk som gått länge. Dom får sina mönster och rutter på sjön. Vakar det bra så kan man ta sig tid att läsa fisken innan man fiskar. Försökte göra det samma igår. Visade sig inte helt lätt. Många vak var bara ett vak o vakbilden över sjön var allt från puppvak till flygfisk. Inte förs kl 23 så var det några fiskar som började vaka stadigt i viken med vindskyddet. Brukar även vara så att det går fisk sent på kvällen och patrullerar där. Då är vakbilden mer konstant. Kan det vara "äldre fisk"? När jag har lyckats ta nån fisk vi den tiden där så har det mest varit öring. Kanske spelar in på nått sätt. Det var lite funderingar kring gårdagens fiske. Hur mycket substans det är i resonemangen får vara upp till andra att säga nått om. För vem vet, nästa gång man är där kan det vara tvärt om.

Slutresultatet blev iaf 2 bågar var av en på hela 3 hektogram. Troligen min livs minsta båge. Den tog på en för året ny skapelse, en cdcfoampupa som jag även hade hugg på vid fisket i Härjedalen. Kul när nått nytt funkar.
Får se när nästa vända blir hit. Troligen inom en ganska snar framtid men först blir det till att ta en dust med dom egna bågarna.
O så en sista grej. Den som skapade knottsäkra nät borda få nobelpriset. Utan det hade jag nog inte pallat igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar