onsdag 4 juli 2012

Härjedalen dag 6-7

Tommie tar o jäser efter maten
Fredag: Blåsigt o pissigt
Så den dagen glömmer vi....


Lördag: Torrflugedrömmen
Skulle kunna skriva spaltmeter om denna dag men det ska jag försöka att inte göra. Denna dag blev en sån dag som jag brukar ha våta drömmar om. Sländorna var där, värmen hade kommit o öringarna var med på noterna. Det som jag tycker är så kul med detta fisket är att öringar är grymt skygga så det är inte bara att stappla ut o kasta.
Jag o Dala gick som par denna dag. Vi fiskade på varannan fisk, men trotts att vi gjorde så var det som att man fiskade själv på varje. Fisken stod ofta på lite luriga ställen så stor del av tiden gick ut på att diskutera hur man bäst skulle gå till väga. Ibland var det flera fiskar i då blev det till att försöka lista ut vilken som var störst och då vilka man kunde offra att råka skrämma bort.

Dagen började med att vi två spanade på ett gäng öringar som stod i en håla, var av 1 fisk var så pass stor att när man såg den började hjärtat slå dubbelt så fort. Nu var dom dok inte så vak villiga så vi gick vidare efter nån dryg timme. Dala får snabbt ögonen på en fisk som står stadigt och vakar på motsatt sida. Vi trodde det kunde vara en riktigt fin fisk, å det var det. Fisken tar flugan i första driften och och sticker sedan nedströms som ett skenande expresståg. Sen är det över. Tafsen går av och tomheten är total. Jag är helt knäckt o än värre mår Dala.



Vi samlar oss efter en stund och fortsätter nedströms. Vi får varsina halvkilosfiskar så det känns nu lite bättre. Vad som händer nu kommer jag faktiskt inte exakt ihåg men vi ser en fisk som jag får äran att fiska på. Den tar flugan omgående och jag känner direkt att nu är det allvar. Trotts full press så har jag inget att säga till om iaf till en början. Men efter att jag gått igenom dom flesta sinnesstämningar så ligger den där i håven. Drar till med ett glädjetjut som måste hörts hur långt som helst o jag är såååå glad (syns kanske på bilden ovan). Fisken väger strax under kilot och får som sig bör simma vidare efter foto.



Dagen fortlöper men vi lyckas inte lura så många fler fiskar dom närmaste timmarna. På eftermiddagen blir det en mycket försenad lunch. Eller ja, en tidig middag rättare sagt. Vakfrekvensen har nu gått ner men jag ser en fisk som vakar mitt i ån på ett lugnt parti. Är långa mellanrum mellan vaken så jag o Tommie går ovan fisken o väntar. Fisken gör nu ett vak som jag just då inte ser men Tommie har koll. Så han får nu guida mig. I tredje kastet som enligt honom är perfekt så sitter den. Åter igen, ren power! Är ute en bit på backingen innan jag får stopp på den. Efter en skaplig fight så går det vägen. Efter lite tjoande så ligger åter 9hg skönhet i håven. Är nu så nöjd så det att jag inte riktigt vet vad jag känner, är tom på nått sätt.

Jag lyckas kroka ännu en fin fisk ganska sent på kvällen men den drar in i en videbuske och lämnar kroken i buskarna. lite surt men jag ska inte klaga efter en sån här avslutningsdag på fjällveckan.
var grymt synd bara att PA o Dala inte lyckades få en av dom fina. Hade varit så kul.

När vi ska åka hem på söndagen så är jag mer fiskesugen än någonsin. Kändes som det precis kommit igång o så ska vi åka. Så kan det vara.
Ska idag ta reda på om Regnbågsfiske kan stilla fiskesuget något.

4 kommentarer:

  1. Vackert Mathias! Fina fiskar.
    Du får berätta mer exakt var ni befann er vid tilfälle...... :-)

    //Andreas

    SvaraRadera
  2. Du får pumpa mig på info vid tillfälle ;-)

    SvaraRadera
  3. Torrflugedrömmen är helt rätt ord. Flöt bort samtidigt som jag läste texten. Kul när alla parametrar stämmer in, vilket vi flugfiskare inte är bortskämda med.

    Verkar finnas fin öring i ån. Har du testat nattfisket där med tex en lämmel-imitation?

    Juste, en sak till; Öringen är underbar som fisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte prövat det men det kan vara värt ett försök vid tillfälle.

      Sant att öringen är en underbar fisk. Din öring var bland det värsta man sett. Stort grattis till den!

      Radera