torsdag 29 juli 2010

Spännande myrfiske


Drog iväg till sjön vid kl17 igår. Hade ganska stora förhoppningar och det pga att det var kanonväder. Skulle egentligen ha med mig en nygammal bekantskap, Robban. Nu är det bara det lilla kruxet att karln inte har nått körkort. Så när hans chaufför fick annat att stå i så fick han sitta och mögla bakom bindstädet i Örebro istället, surt för honom men så är det när man är körkortslös Väl framme så var det noll vaking i vanlig ordning. satte på en streaking caddis och klev iväg. La ut flugan utan att ha nått och fiska på men efter kanske en halvtimme så högg det. Upp kommer en liten öring, kanske 4hg. Var mer eller mindre bara att dra in den och lika fort får den hoppa i igen. Jag ser nu några vak och byter plats. Jag observerar nu insekter på ytan ser nästan ut som små små dagsländor men det är det inte utan små flygmyror. Fisken börjar nu vaka och på vattnet blir det bara mer och mer myror. Det här har jag väntat på i över en månad, myrsvärmningarna. Förra året så var det detta som var årets höjdpunkt och så blir det säkert i år med.
Nu är det bara det att bara för att det vakar så innebär det inte att det bara är att ösa upp fisk. När det blir så mycket insekter på vattnet så går fisken som på räls. Flugan måste ligga exakt i deras färdväg för dom väjer inte många cm i sidled. Och när dom till råga på allt går och vakar precis så långt ut som jag kan kasta så blir det inte lättare. Timmarna går och frustrationen är på topp. Jag lyckas få en liten öring till men det är en krutbåge som jag vill få. Nu börjar det skymma och samtidigt börjar det regna. Börjar veva in linan för att dra hem men då börjar det vaka igen utanför mig. Ut med grejerna igen. Ser en fisk som kommer sippvakandes 15 meter ifrån flugan. Ska den välja att gå mot min fluga? ska jag lägga om kastet? För en gång skull har jag is i magen och låter flugan ligga. Den kommer närmare och närmare och sista vaket är 20cm från min fluga. Sen sitter den. Det var inte så bra drag i den som jag trott men visst krut har den. Den får snabbt syna håven, bli fotad och sen i igen.


Nu är jag nöjd men efter som det fortfarande vakar lite i mörkret så fiskar jag vidare en stund men när jag inte ser flugan längre så ger jag mig. Klockan är bara 22.20 men regnmolnen gör att det blir mörkare än vanligt. Så nu får det bli hemgång. Blöt och nöjd sätter jag mig i bilen och till tonerna av Entombeds fina visa ensemble of the restless så styr jag hem.

Som fisket var ikväll borde det alltid vara. Vakande fisk men mycket lynniga att ha att göra med.
Nästa fiske blir nog till helgen sov jag inte går i väggen över att jag ska börja jobba på måndag. 5 veckors ledigt är nu snart över


2 kommentarer: